Avslappning Tips

Avslappning Tips

avslappning

Många symboliserar avslappning med tex att ligga i hängmattan på semestern. Men har du stressat mycket under våren är det inte så enkelt att stressa ner som att bara lägga sig och vila. Har du haft en tråkig vår gäller samma sak. Då kan exempelvis aktiv avslappning vara ett sätt att snabbare nå ”semester-lugnet”. Att kunna ta till denna typ av stresshantering är mer verkningsfullt i längden, men kräver en del träning.

Aktiv avslappning

En del övningar vid aktiv avslappning syftar till att avleda uppmärksamheten från olika påfrestningar för att man istället medvetet ska uppmärksamma de egna sinnena och upplevelserna. Det kan också handla om att rikta uppmärksamheten mot positiva tankar och föreställninga. Exempel på aktiv avslappning är t ex : Gångmeditation, meditation, gå en kurs i något du gillar och som känns helt kravlöst som tex keramik, umgås med djur eller arbeta i trädgården. Det är mycket individuellt vad olika personer upplever som avslappning.

Oavsett vilken form av avslappning man väljer, kräver avslappningsövningar regelbunden användning och övning.

Avslappningsövning andning

Avslappning handlar mycket om att andas rätt. Vilken typ av avslappning det är: om det är att ligga framför tv: en kväll eller om det är aktiv avslappning som gäller, så är andningen lika viktig:

Här kommer en bra, snabb avslappningsövning som du kan göra när som helst: på väg till jobbet på bussen tex: Andningen är mkt viktig vid avslappningsövningar. Börja med att ta ett djupt andetag-andas sakta och djupt in genom näsan och låt magen fyllas med luft. Sänk axlarna.  Håll en liten stund och andas sen sakta ut all luft genom munnen. Vänta lite innan nästa andetag-det här i den här pausen som du är som mest avslappnad!– Upprepa efter behov men minst 10 gånger, sakta, sakta. Är man ovan vid att göra avslappningsövningar så känner man kanske inte så mkt skillnad första gången du gör en övning, men om du gör på rätt sätt så börjar du få in det efter några gånger. Medan du gör övningen kan du också känna efter i kroppen hur det känns-hur känner du dig innan och efter övningen? Om man har problem med stress och tycker det är svårt/inte tar sig tid till stresshantering på egen hand kan jag absolut rekommendera att gå till en duktig stresscoach.Läs mer här om olika behandlingsmetoder för att motverka stress. Fler stresstips här.

Hoppas du fick lite tips på hur du får en lugn och skön sommar med avslappning!

3 reaktioner till “Avslappning Tips”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.